Lleure i tecnologia

PRESENTACIÓ DE L'ENQUESTA


En primer lloc vull presentar-vos l’enquesta que he fet arribar a persones vinculades al món del lleure (és a dir monitors/es de lleure tant d’esplais com de caus, persones que treballen en entitats o associacions vinculades amb el lleure, etc.). 
El passi d'aquesta enquesta ha estat realitzat fent ús de les noves tecnologies i de les oportunitats que aquestes ens donen. En aquest cas he realitzat l'enquesta a través del Google Drive (veure pàgina de recursos del mateix bloc).
He de dir que han estat moltes les persones que han contestat l'enquesta però per a poder fer un buidatge de les dades més acurat només s'han seleccionat les 20 primeres persones que han contestat l'enquesta.

L’enquesta costa de les següents preguntes, i es pot trobar al següent enllaç:
1. Quina és la teva relació amb el lleure educatiu?
  • Monitor/a d’esplai – cap d’agrupament escolta
  • Membre d’una fundació que agrupa entitats de lleure
  • Treballador/a d’una empresa que ofereix serveis a entitats de lleure
2. Tenint en compte que no estem parlant únicament de Noves Tecnologies, què definiries com a tecnologia en l’àmbit del lleure?

3. Quines activitats de les que estàs acostumar a fer (relacionades amb l¡àmbit del lleure) creus que tenen relació amb la tecnologia?

4. Afirmem que les noves tecnologies han canviat els models de comunicació dins el lleure educatiu. Fes un llistat de les vies de comunicació que fas servir que sense les noves tecnologies no tindrien lloc: (comunicació entre l'equip de monitors/es, amb les famílies, amb els infants i joves, etc...)

5. Quina d'aquestes opcions escolliries?
  • Prohibició dels mòbils a l'esplai / cau
  • Treballar amb els joves per un ús responsable dels mòbils i les xarxes socials
  • Altres
6. Creus que la tecnologia i les noves tecnologies poden arribar a fer "competència" als moviments de lleure? (Sí / No i per què)
  • Marca quines d'aquestes accions et semblen tecnologia
  • Fer una latrina
  • Comunicar-se amb les famílies via correu electrònica
  • Tenir un bloc a l’esplai / cau
  • Comunicar-se amb el grup de joves per Facebook
  • Gravar un vídeo
  • Altres
El tractament de les dades del resultat de l'enquesta els podeu trobar aquí, en aquest enllaç.
Cal dir que aquesta enquesta té força preguntes de resposta oberta per donar peu a les persones que la responen a què puguin dir quin ús fan en el seu àmbit d'actuació de l'educació  en el lleure. 

Això ha pogut suposar més dificultat per al buidatge de les dades però creia que era interessant per la recerca portada a terme. 



ANÀLISI DELS RESULTATS


Un cop vistes les gràfiques dels resultats de l'enquesta (que es poden trobar a l'enllaç anterior) és important fer un anàlisi d'aquestes dades; en aquest cas comentarem els resultats extrets de les 20 enquestes contestades per persones vinculades en l'àmbit de l'educació no escolar, és a dir, monitors i monitores d'esplais i caus, en la seva majoria.

Davant la primera pregunta: Tenint en compte que no estem parlant únicament de Noves Tecnologies, què definiries com a tecnologia en l'àmbit del lleure? Les respostes han estat diverses, però hi ha una gran majoria de les persones enquestades (9) que descriuen les TIC com un element de suport a les tasques del lleure. Per altra banda, també s'entenen com un element facilitador (4), com una eina per a la comunicació (2), com una eina d'adaptació a l'entorn (2) o com un element d'innovació (2).
De les respostes a aquesta primera pregunta en podem extreure que les Noves Tecnologies són presents a l'àmbit del lleure per a les persones enquestades. En alguns casos aquestes noves tecnologies es troben més arrelades al dia a dia de les pràctiques educatives i en altres casos només se'n fa ús per a tasques específiques.

Amb relació a la segona pregunta: Quines activitats de les que estàs acostumat a fer (relacionades amb l'àmbit del lleure) creus que tenen relació amb la tecnologia? En aquest cas hi ha una forta diferència entre les activitats de planificació o organització 814 en ambdós casos), i altres activitats com projectar una pel·lícula (4), fer ús d'aparells electrònics i equips de so (3), gravar vídeos o fer gimcanes (1 en ambdós casos).
Amb aquesta segona pregunta podem reforçar la idea extreta a la primera. És a dir, en les tasques de planificació o organització de les activitats i trobades de les persones enquestades en la seva relació amb l'educació en el lleure es fa ús de les Noves Tecnologies. Segurament, si s'hagués donat una definició de tecnologia, les respostes haguessin estat molt més diverses i extenses, però també es jugava amb la concepció de tecnologia per part dels enquestats.

Si fem referència a la tercera pregunta: Afirmem que les noves tecnologies han canviat els models de comunicació dins el lleure educatiu. Fes un llistat de les vies de comunicació que fas servir que sense les noves tecnologies no tindrien lloc. En aquesta pregunta també trobem respostes molt separades les unes de les altres. Els models de comunicació dins els centres de lleure de les persones enquestades són sobretot via Internet: correu electrònic (16), Facebook (15), i Whatsapp (13). En un segon bloc trobem l'ús de blocs (7), de trucades telefòniques (6) i és del web (5). En tercer lloc trobem altres models de comunicació però amb menys ús (1 en cadascun dels casos): dropbox, doodle, calendari virtual, google drive i twitter.
Amb aquestes respostes podem dir que hi ha vies o models de comunicació més esteses que altres en els centres de lleure de les persones enquestades. El correu electrònic no és una de les vies més noves (sinó tot el contrari) però és la més usada.

Amb relació a la quarta pregunta: Quina d'aquestes opcions escolliries? (amb referència a l'ús dels telèfons mòbils als centres de lleure) les respostes són les següents. Treballar amb els joves l'ús de xarxes socials (12), prohibició dels mòbils (5) i treballar l'ús responsable però limitat, començar a treballar els mòbils a l'esplai i treballar i prohibir (amb 1 resposta en cadascuna de les opcions).
Aquest és, per la meva experiència, un debat recurrent a l'hora de preparar colònies i campaments als centres de lleure. La justificació pel no, en alguns casos, és que no és necessari que els infants i joves que en tinguin portin el seu telèfon mòbil perquè no el necessiten. Però cal que anem més enllà i tinguem clar que els moviments de lleure deixem petjada en la vida dels joves i els podem ensenyar a fer un bon ús de les xarxes socials (per exemple) a la cosa que l'educació escolar no arriba.

Referent a la cinquena pregunta: Creus que la tecnologia i les noves tecnologies poden arribar a fer "competència" als moviments de lleure? En aquest cas la diferència és clara entre el sí i el no. Un total de 16 persones defensen que la tecnologia / noves tecnologies no són una competència per al lleure, mentre que 4 persones defensen que sí que poden ser un element de competència. 
Arguments pel NO: no és competència però cal adaptació del lleure (5), les TIC són un recurs pel lleure (4), no són elements comparables (4), les famílies porten als infants i joves a l'esplai (2) i necessitat d'un canvi de mentalitat(1).
Arguments pel SÍ: els infants i joves estan enganxats a la tecnologia (3) i hi ha infants i joves que prefereixen la tecnologia abans que el lleure (1).
En aquest cas les preguntes són d'opinió (allò que creuen o pensen les persones que responen l'enquesta) però hem de dir que és una sorpresa grata que guanyi el no. Entenem que els infants i joves que venen a l'esplai / cau no deixaran d'assistir-hi per quedar-se a casa fent ús de la tecnologia que tenen a l'abast.

Fent referència a la darrera pregunta: Marca quines d'aquestes accions et semblen tecnologia. Es donen un seguit de possibilitats i opció de resposta oberta. Les respostes són les següents: comunicació interna i externa (20), fer una latrina (8), tendes, menjador, dutxes, etc (1), projectar una pel·lícula (1).
Lligat a la resta de preguntes, sobretot a la segona que fa referència a les vies i models de comunicació, hem de dir que les tecnologies per a les persones ha que han contestat l'enquesta estan lligades a la comunicació, ja sigui interna de l'equip de monitors/es o caps o amb les famílies i agents externs al projecte.



Finalment, només donar les gràcies a les persones que han respost l'enquesta i que gràcies a elles he pogut acabar aquesta recerca. 




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada