Entitats i associacions

Tipus d'entitats d'educació en el lleure

Entenc les entitats d'educació en el lleure com aquelles entitats que treballen de manera associativa, voluntària i els caps de setmana i espais fora de l'àmbit escolar i familiar. 

Els centres d'esplai, els agrupaments escoltes i els MIJACS són les associacions juvenils on es porten a terme aquestes activitats d'educació en el lleure associatives durant tot l'any.

Segons la Direcció General de Joventut, la seva funció educativa és la transmissió de valors col·lectius i individuals, tot contribuint a l'educació integral dels infants i els joves, utilitzant els recursos que ofereixen les activitats pròpies del temps de lleure. 

Les principals entitats d'educació en el lleure són les següents:
  • Esplai: és una associació educativa amb un projecte educatiu i un ideari que serveix de full de ruta d'allò que es fa. S'educa en la llibertat, el pluralisme i el reconeixement de l'altre amb una educació integral per desenvolupar coneixements, les habilitats i actituds necessàries per una societat de drets i llibertats.
  • Agrupaments escoltes: són entitats sense ànim de lucre que ofereixen a infants i joves l'oportunitat de créixer i aprendre mitjançant el mètode escolta i guia. Aquest mètode es caracteritza per fer del jove el protagonista del seu propi creixement i de les accions que treballa en equip. L'objectiu és que les persones siguin capaces de participar activament i críticament a la societat on viu, es treballa per l'educació integral i s'aposta perquè infants i joves coneguin el seu entorn.
  • Mijacs (Moviment Infantil i Juvenil d'Acció Catòlica): és un moviment d'infants i joves essencialment diocesà i coordinat a nivell catalano-balear que es basa en una sèrie de conviccions identitàries, com ara el protagonisme de l'infant, l'arrelament a l'entorn, l'opció pels pobres o l'opció evangelitzadora, entre altres. Pretén tenir com  referència la figura de Jesús, potenciar la presència i veu de l'infant , oferint-li l'oportunitat per a què actuï al barri o al poble on viu i així transformar-lo i millorar-lo.
(Entenem espais de voluntariat, encara que hi ha altres espais que hi ha persones que entenen com a educació en el lleure)

On ens podem agrupar:

Esplais Catalans és una associació d'esplais laica i progressista que treballa des del voluntariat per a la transformació social, mitjançant l'educació en drets dels infants. L'enfortiment dels esplais és la seva raó de ser.


ESPLAC desenvolupa les seves propostes en base als valors següents:

  • Educació: la tasca i el projecte educatiu dels esplais sorgeix del treball conjunt d'infants, monitors i monitores i famílies, els quals comparteixen un projecte associatiu de transformació social.
  • Laïcitat: és un moviment a favor de la llibertat de pensament i d'acció de tota la ciutadania, especialment d'infants i joves, amb els drets humans i dels infants com a marc de referència.
  • Voluntariat: el compromís i la responsabilitat que assumeixen els i les joves dels esplais són la nostra via per a la plena ciutadania.
  • Associació: som una eina per a l'autodeterminació de les persones i l'autogestió dels grups a través de la participació associativa democràtica i de la vertebració federal dels esplais del territori.
  • Internacionalisme: fomentem la capacitat de mirar cap enfora, de treballar en xarxa i de compartir experiències per tal d'entendre el nostre context quotidià i transofrmar-lo, tot desenvolupament una consciència de responsabilitat mundial compartida.
  • Amistat: recolzem el treball en equip, la motivació, el creixement personal, la convivència i el respecte en el tracte quotidià dels esplais com la manera d'estimar-nos i ser feliços
    Fes click a la imatge per accedir a la seva pàgina
    • Fundació Catalana de l'Esplai
La missió de la Federació Catalana de l'Esplai és agrupar i donar suport als centres d'esplai de Catalunya que comparteixen els objectius i valors de l'Esplai per a reforçar la seva tasca educativa i social. Els seus valors són:


  • Utopia: volen avançar cap a un món més just, vers una societat inspirada en els valors de la pau, la democràcia, la fraternitat i la sostenibilitat. treballen perquè els infants, els joves i les famílies desitgin un món millor i trobin sentit a aportar el seu esforç per millorar les coses, les relacions entre les persones, l'harmonia entre el progrés i la natura.
  • Solidaritat: opten per una cultura de la solidaritat i la cooperació, basada en la dignitat de les persones i dels pobles i el respecte a la diversitat i als drets humans. Treballen per crear llaços de comunitat entre infants, joves i les famílies, de manera que la diversitat no sigui viscuda com a amenaça sinó com a riquesa, i sense renunciar a la pròpia identitat, s'identifiquin i solidaritzin amb la gran família de la Humanitat.
  • Iniciativa: volen fomentar la participació i l'esforç individual i col·lectiu, per fer front els reptes amb creativitat i compromís i per desencvolupar una ciutadania activa i responsable. Treballem perquè els infants, els joves i les famílies desenvolupin autonomia personal i responsabilitat cívica, assumint un compromís de ciutadania activa i participativa en el sí d'una societat democràtica.
  • Felicitat: cerquen una ètica basada en la confiança en la persona i en la recerca de la femicitat, individual i col·lectiva. Treballen perquè els infants, els joves i les famílies aprenguin a estimar, a ser feliços i a gaudir de la vida, a partir de l'honestedat, la coherència, la generositat, la senzillesa, la comunicació i l'expressió dels sentiments. 
El mètode educatiu de l’associació està basat en el mètode escolta, els trets fonamentals del qual són els següents:
- El compromís: potenciant-lo a través de la promesa escolta; una invitació personal a cada infant, adolescent o jove a comprometre’s lliurement amb la implicació social i la seva escala de valors.
- La descoberta a través de l’acció: posant en pràctica l’educació a través de la metodologia de projectes (“aprendre fent”) i de l’ús del joc com a mitjà educatiu, basant-se sobretot en les experiències que se’n deriven. 
- La democràcia i la participació: impulsant l’organització de la vida de les diverses franges d’edat en petits grups que permetin accelerar la socialització d’infants, adolescents i joves, elI vincle entre els seus membres, l’establiment d’objectius compartits, la distribució de responsabilitats progressives...
A més, el funcionament quotidià de cada franja d’edat es recolza en la seva assemblea, on es prenen les decisions, s’escull quin projecte tirarà endavant el col·lectiu...
- Programacions educatives progressistes, innovadores i engrescadores: l’atractiu principal de l’escoltisme per a infants, adolescents i joves són les activitats i projectes que viu, juntament als seus companys, setmana rere setmana al seu agrupament escolta. L’escoltisme intenta oferir reptes progressius i plantejar, a través de les programacions, noves fites a assolir constantment.

El cau:

En un poble, en un barri, el cau és un lloc de trobada, on s'apleguen infants, joves i caps per dur a terme activitats o preparar-ne de noves. És el punt de partida dels projectes. L'agrupament és un espai de llibertat, d'expressió i d'iniciatives on el nostre escoltisme es viu quotidianament, i des d'on cadascú contribueix a fer viure el projecte d'Escoltes Catalans.

Les unitats

Al cau, els infants i joves s'organitzen en grups d'edat anomenats unitats. Cadascuna realitza diferents activitats amb uns objectius concrets, que responen a les necessitats específiques dels nois i noies. Les unitats o etapes educatives són:
  • Follets (6-9 anys). Els infants aprenen a compartir i a ser persones més autònomes.
  • Llops (9-12 anys). Les nenes i nens aprenen a conviure i a treballar en equip. Comencen a tenir els seus propis valors.
  • Raiers (12-15 anys). Els nois i les noies desenvolupen el caràcter i enriqueixen la seva personalitat.
  • Pioners (15-17 anys). És el temps decisiu per als ideals, per a les preguntes i les ambicions. Noies i nois esdevenen els veritables protagonistes de la vida de la unitat. 

I després...

El clan (17 anys en endavant) és un grup de joves amb finalitat formativa; treballen amb força autogestió, tot duent a terme un projecte propi. Ser cap, el gran repte (18 en endavant) . Ser cap és fer viure a infants i joves els valors de l'escoltisme laic del nostre país. Joves educadors i educadores assumeixen una important responsabilitat, amb la qual viuen moments inoblidables i s'enriqueixen com a persona constantment.

Els campaments

Baixar el riu amb balses, travessar un parc natural, fer una ruta amb bicicleta, viure en un bosc de follets... A l'estiu, a la primavera, o fins i tot a l'hivern, els campaments són l'ocasió d'una aventura, el moment per gaudir de nous paisatges, descobrir el país i viure a prop de la natura. Un entorn privilegiat per a la convivència, ideal per a la culminació d'un projecte que s'ha anat construint al llarg del curs.

L'aventura internacional

Acollir un grup d'un altre país, fer una ruta lluny de casa, participar en un camp internacional dels molts que s'organitzen arreu del món o dur a terme un projecte de cooperació per al desenvolupament. Els projectes internacionals ens acosten a altres cultures per viure la diversitat dins el seu propi context.
Es defineixen de la següent manera:
Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG) som una entitat d’educació en el lleure sense ànim de lucre que oferim als nens, nenes i joves l’aventura de créixer i aprendre mitjançant el mètode escolta i guia. Aquest mètode educatiu pretén que cada noi i cada noia esdevingui protagonista del seu propi creixement i de les accions que treballa en equip, amb la finalitat que es formin com a persones solidàries i compromeses amb la societat.
La nostra proposta educativa té l’objectiu d’aconseguir que aquest col·lectiu sigui capaç de participaractivament i críticament a la societat on viu i, per tant, pugui assumir les responsabilitats necessàries per ajudar a construir una societat més justa, solidària i sostenible des de tots els punts de vista.
Seguint la proposta pedagògica i metodològica de l’escoltisme i el guiatge, a MEG treballem per a l’educació integral de la persona a partir de l’experiència viscuda i de la transmissió de valors com el respecte, la tolerància, el diàleg, la interculturalitat, la sostenibilitat; treballant per tal de “deixar aquest món una mica millor de com l'hem trobat”.
Aquesta educació pretén que els infants i joves coneguin el seu entorn, el país i les seves característiques socials, culturals, històriques, en detectin les necessitats existents i descobreixin com contribuir a cobrir-les en la mesura que els sigui possible. 
Els infants del MIJAC es troben els dissabtes (matí o tarda segons el centre) per jugar, fer tallers, fer sortides, trobades i excursions de cap de setmana..., i a l'estiu, colònies i/o casals d'estiu, tenint sempre el joc com a eina principal de les activitats. S'agrupen segons l'edat i aprenen a prendre responsabilitats al servei d'altres infants, d'acord amb la seva sensibilitat i possibilitats.

El MIJAC és un moviment d'infants i joves essencialment diocesà i coordinat a nivell catalano-balear que es basa en una sèrie de conviccions identitàries, com ara el protagonisme de l'infant, l'arrelament a l'entorn, l'opció pels pobres o l'opció evangelitzadora, entre d'altres. El que el MIJAC pretén és, tenint com a referència la figura de Jesús, potenciar la presència i veu de l'infant, oferint-li l'oportunitat per a què actuï al barri o al poble on viu i així transformar-lo i millorar-lo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada